Boeiend

Per thema uit ons aanbod delen we met jou:

Pedagogisch handelen bij kinderen ​

Tieners_cahier

Tool:
Aan de slag met tieners in de buitenschoolse kinderopvang

In 2018 schreven we, samen met Ellen Wendelen van het VVSG Steunpunt Kinderopvang, het Cahier kinderopvang Tieners. Hiervoor baseerden we ons onder andere op verschillende vormingssessies rond dit thema.

Omvomring-Kinderopvang

Leesvoer:
Visietekst “Kijken naar en inspelen op kinderen”

In 2020 gaven we verschillende vormingen rond het kijken naar en inspelen op kinderen. We lieten ons daarvoor inspireren door de bevindingen van CEGO. “Ervaringsgericht werken in de voorschoolse kinderopvang” vormt de basis van een visietekst, die we gebruiken als richtsnoer voor dit vormingsaanbod. 

Participatieladder

Tool: Kinderparticipatie

Kinderparticipatie is het democratische proces waarbij kinderen actief betrokken worden bij besluitvorming die ook hen aanbelangt.
Elk deeltje van deze definitie roept andere vragen op. In dit document  nemen we je mee door al deze vragen, zodat je samen met je team vorm kan geven aan de participatie van kinderen in de buitenschoolse kinderopvang

Afbeelding13png

Leesvoer: Contact hebben behoort tot eerste levensbehoefte baby

In Vakblad Vroeg pleit kinderpsycholoog Paulien Kuipers voor meer en beter contact tussen baby’s en hun verzorgers: “Er ontstaat geen dialoog als je de baby niet volstrekt serieus neemt als mens. Een baby verlangt naar woorden, naar taal. Daarom is praten met de baby vanaf het begin belangrijk. Hij zal je met grote ogen aankijken en je woorden volgen. De baby zal niet de betekenis begrijpen, maar wél de energie van de woorden. Bij heel jonge kinderen moeten we dus zowel oog hebben voor hun emotionele behoeftes en hen zien als een volwaardig persoon en tegelijkertijd hen educatief ondersteunen, door hun signalen te zien en hierop in te spelen.

Spelen met kinderen van 0 tot 12 jaar

Eierdoos

Tool:
Herfstuitdagingen om de speelkansen van baby’s en peuters te verhogen

Andere materialen aanbieden of nieuwe speelhoekjes inrichten, ingaan op de taaluitingen van jonge kinderen zorgen ervoor dat je je kinderen prikkelt en uitdaagt om zelf aan de slag te gaan en zo sleutelervaringen op te doen in alle ervaringsgebieden.  We zetten je alvast op weg

OMV

Vorming:
Spelen met Loose Parts bij peuters

In een online webinar van UCLL maakten we kennis met de verschillende mogelijkheden van Loose Parts bij peuters. De focus lag op wat deze open speelvorm teweegbrengt in het hoofd van een peuter. Loose parts of open-eindmateriaal is aantrekkelijk voor kinderen, verplaatsbaar en bevat vooral een veelheid aan speelmogelijkheden.

Mandje3

Boeiend! Ontdekplekken

Kinderen spelen altijd en overal. We kunnen kinderen prikkelen op verschillende manieren: door mee te spelen, materiaal aan te bieden, een spel samen te spelen, een nieuw idee te lanceren …. . Variatie is hierbij belangrijk. Op deze manier bouwen kinderen ervaringen op op verschillende (ervarings)gebieden.
De speelschema’s kan je gebruiken als hulpmiddel om variatie te brengen in het speelaanbod naar kinderen. Als je dan ook nog eens bewust kijkt naar wat kinderen allemaal doen, wat ze ondernemen, met welke materialen ze aan de slag gaan, wanneer, waarmee of met wie ze intens aan het spelen zijn, dan kom je heel veel te weten over wat kinderen boeit, wat hen echt interesseert, wat ze leuk vinden om te doen. Dit is essentiële informatie als je kinderen actief wil stimuleren en hen optimale ontwikkelkansen wil bieden binnen de verschillende ervaringsgebieden van het Pedagogisch Raamwerk.
Voor het trofee-traject Werk maken van educatieve ondersteuning maakten we een document rond het maken van ontdekplekjes op basis van de (vernieuwde) speelschema’s.

ik denk mee

Tool:
ABC van spelen

Spelen, spelen, spelen … Hoe beginnen we er soms aan na school? Om het team, de kinderen en jezelf te prikkelen kan je de ‘tabel van Spelenjef’ ophangen. Elke letter van het alfabet inspireert tot een spel. Hang de tabel op en noteer samen met de kinderen leuke dingen om te doen of daag elkaar uit om binnen de week alles van de Spelenjef tabel te hebben gedaan.

pexels-anny-patterson-1008357

Tool:
Impulsenbattle

Elke ruimte, elk materiaal, elke gebeurtenis, … geeft speelmogelijkheden. Via een impulsenbattle krijgen we een lange lijst van impulsen die je doorheen het jaar kan inzetten. Daag elkaar, teams, duo’s, trio’s, uit.

De uitdaging is om ter meeste ideeën verzamelen of om ter creatiefste ideeën hebben …

Werk maken van teams in de kinderopvang en de ouderenzorg

Wie neem je mee

Tool:
Pedagogische coaching

Als coach van een team loopt niet altijd alles van een leien dakje. We gingen vanuit vragen rond omgaan met weerstand aan de slag met verschillende groepen pedagogische coaches uit de kinderopvang. Zo kwamen we samen tot verschillende inzichten, die meteen konden uitgeprobeerd worden in de praktijk …

Goed-werken-in-de-zorg

Leesvoer:
Goed werken in de zorg: groeien als organisatie met de medewerkers mee aan boord

Deze keer stellen we het boek ‘Goed werken in de zorg: groeien als organisatie met de medewerkers mee aan boord’ van Ann Demeulemeester voor. De auteur staat aan het hoofd van Familiehulp en beschrijft in dit boek het proces dat Familiehulp heeft doorlopen.

teameffectiviteitsmodel

Tool:
Het Teamspel

Wil je inhoudelijk aan de slag gaan met je team? Dan raad ik het Teamspel aan. Dit spel is geschikt voor iedereen die te maken heeft met teamwork. Het maakt de belangrijkste aspecten van het samenwerken bespreekbaar: waar gaan we voor? Waar staan we voor? Wat zijn onze belangrijkste doelen? Wat verwachten we van elkaar? Maar ook: hoe zien we elkaar?

banner-groen-met-b-l

Leesvoer:
Succes begint bij een gelukkig team

Bijna tegelijkertijd lazen wij het boek “Fulltime gepassioneerd. Succes begint bij een gelukkig team” en bracht het Vlaams Instituut Gezond Leven (Vigez) de Geluksdriehoek uit. Twee bronnen van “geluk” in de donkere Coronaperiode. In “Fulltime gepassioneerd” van Linda Cappelle wordt op een heel toegankelijke en herkenbare manier een geslaagd welzijnsbeleid uit de doeken gedaan.

Afbeelding2

Tool:
SCHENK feedback

Als je stagiairs begeleidt, dan is feedback geven één van de belangrijkste mentorvaardigheden. Toch is het niet altijd zo gemakkelijk en stellen mentoren hun feedback uit of komen ze niet altijd to-the-point. In onze mentoropleidingen leren we (toekomstige) mentoren feedback geven met de SCHENK-methode.

Motivatie komt niet uit een potje

Leesvoer:
Motiveren zonder controleren

In het boek ‘Motiveren zonder controleren: aan de slag met de zelfdeterminatietheorie op de werkvloer!’ wordt heel praktisch ingegaan op hoe je je medewerkers duurzaam kan motiveren.
Het boek bestaat uit 2 delen. Deel 1 behandelt de basisprincipes van de zelfdeterminatietheorie, deel 2 gaat in op de tools die je kan inzetten.

Mandje3

Tool:
Boeiend! Ontdekplekken

Kinderen spelen altijd en overal. We kunnen kinderen prikkelen op verschillende manieren: door mee te spelen, materiaal aan te bieden, een spel samen te spelen, een nieuw idee te lanceren …. . Variatie is hierbij belangrijk. Op deze manier bouwen kinderen ervaringen op op verschillende (ervarings)gebieden.
De speelschema’s kan je gebruiken als hulpmiddel om variatie te brengen in het speelaanbod naar kinderen. Als je dan ook nog eens bewust kijkt naar wat kinderen allemaal doen, wat ze ondernemen, met welke materialen ze aan de slag gaan, wanneer, waarmee of met wie ze intens aan het spelen zijn, dan kom je heel veel te weten over wat kinderen boeit, wat hen echt interesseert, wat ze leuk vinden om te doen. Dit is essentiële informatie als je kinderen actief wil stimuleren en hen optimale ontwikkelkansen wil bieden binnen de verschillende ervaringsgebieden van het Pedagogisch Raamwerk.
Voor het trofee-traject Werk maken van educatieve ondersteuning maakten we een document rond het maken van ontdekplekjes op basis van de (vernieuwde) speelschema’s.

Nu al een vormingsvraag?

Aarzel niet en contacteer ons. Wij helpen jou(w) vormingen te ontdekken en uit te werken!