Boeiend

Per thema uit ons aanbod delen we met jou:

Pedagogisch handelen bij kinderen ​

Tieners_cahier

Tool:
Aan de slag met tieners in de buitenschoolse kinderopvang

In 2018 schreven we, samen met Ellen Wendelen van het VVSG Steunpunt Kinderopvang, het Cahier kinderopvang Tieners. Hiervoor baseerden we ons onder andere op verschillende vormingssessies rond dit thema.

Omvomring-Kinderopvang

Leesvoer:
Visietekst “Kijken naar en inspelen op kinderen”

In 2020 gaven we verschillende vormingen rond het kijken naar en inspelen op kinderen. We lieten ons daarvoor inspireren door de bevindingen van CEGO. “Ervaringsgericht werken in de voorschoolse kinderopvang” vormt de basis van een visietekst, die we gebruiken als richtsnoer voor dit vormingsaanbod. 

Afbeelding13png

Leesvoer: Contact hebben behoort tot eerste levensbehoefte baby

In Vakblad Vroeg pleit kinderpsycholoog Paulien Kuipers voor meer en beter contact tussen baby’s en hun verzorgers: “Er ontstaat geen dialoog als je de baby niet volstrekt serieus neemt als mens. Een baby verlangt naar woorden, naar taal. Daarom is praten met de baby vanaf het begin belangrijk. Hij zal je met grote ogen aankijken en je woorden volgen. De baby zal niet de betekenis begrijpen, maar wél de energie van de woorden. Bij heel jonge kinderen moeten we dus zowel oog hebben voor hun emotionele behoeftes en hen zien als een volwaardig persoon en tegelijkertijd hen educatief ondersteunen, door hun signalen te zien en hierop in te spelen.

Spelen met kinderen van 0 tot 12 jaar

Eierdoos

Tool:
Herfstuitdagingen om de speelkansen van baby’s en peuters te verhogen

Andere materialen aanbieden of nieuwe speelhoekjes inrichten, ingaan op de taaluitingen van jonge kinderen zorgen ervoor dat je je kinderen prikkelt en uitdaagt om zelf aan de slag te gaan en zo sleutelervaringen op te doen in alle ervaringsgebieden.  We zetten je alvast op weg

OMV

Vorming:
Spelen met Loose Parts bij peuters

In een online webinar van UCLL maakten we kennis met de verschillende mogelijkheden van Loose Parts bij peuters. De focus lag op wat deze open speelvorm teweegbrengt in het hoofd van een peuter. Loose parts of open-eindmateriaal is aantrekkelijk voor kinderen, verplaatsbaar en bevat vooral een veelheid aan speelmogelijkheden.

ik denk mee

Tool:
ABC van spelen

Spelen, spelen, spelen … Hoe beginnen we er soms aan na school? Om het team, de kinderen en jezelf te prikkelen kan je de ‘tabel van Spelenjef’ ophangen. Elke letter van het alfabet inspireert tot een spel. Hang de tabel op en noteer samen met de kinderen leuke dingen om te doen of daag elkaar uit om binnen de week alles van de Spelenjef tabel te hebben gedaan.

pexels-anny-patterson-1008357

Tool:
Impulsenbattle

Elke ruimte, elk materiaal, elke gebeurtenis, … geeft speelmogelijkheden. Via een impulsenbattle krijgen we een lange lijst van impulsen die je doorheen het jaar kan inzetten. Daag elkaar, teams, duo’s, trio’s, uit.

De uitdaging is om ter meeste ideeën verzamelen of om ter creatiefste ideeën hebben …

Werk maken van teams in de kinderopvang en de ouderenzorg

teameffectiviteitsmodel

Tool:
Het Teamspel

Wil je inhoudelijk aan de slag gaan met je team? Dan raad ik het Teamspel aan. Dit spel is geschikt voor iedereen die te maken heeft met teamwork. Het maakt de belangrijkste aspecten van het samenwerken bespreekbaar: waar gaan we voor? Waar staan we voor? Wat zijn onze belangrijkste doelen? Wat verwachten we van elkaar? Maar ook: hoe zien we elkaar?

banner-groen-met-b-l

Leesvoer:
Succes begint bij een gelukkig team

Bijna tegelijkertijd lazen wij het boek “Fulltime gepassioneerd. Succes begint bij een gelukkig team” en bracht het Vlaams Instituut Gezond Leven (Vigez) de Geluksdriehoek uit. Twee bronnen van “geluk” in de donkere Coronaperiode. In “Fulltime gepassioneerd” van Linda Cappelle wordt op een heel toegankelijke en herkenbare manier een geslaagd welzijnsbeleid uit de doeken gedaan.

Afbeelding2

Tool:
SCHENK feedback

Als je stagiairs begeleidt, dan is feedback geven één van de belangrijkste mentorvaardigheden. Toch is het niet altijd zo gemakkelijk en stellen mentoren hun feedback uit of komen ze niet altijd to-the-point. In onze mentoropleidingen leren we (toekomstige) mentoren feedback geven met de SCHENK-methode.

Motivatie komt niet uit een potje

Leesvoer:
Motiveren zonder controleren

In het boek ‘Motiveren zonder controleren: aan de slag met de zelfdeterminatietheorie op de werkvloer!’ wordt heel praktisch ingegaan op hoe je je medewerkers duurzaam kan motiveren.
Het boek bestaat uit 2 delen. Deel 1 behandelt de basisprincipes van de zelfdeterminatietheorie, deel 2 gaat in op de tools die je kan inzetten.

Nu al een vormingsvraag?

Aarzel niet en contacteer ons. Wij helpen jou(w) vormingen te ontdekken en uit te werken!