Tool:
SCHENK feedback

Als je stagiairs begeleidt, dan is feedback geven één van de belangrijkste mentorvaardigheden. Toch is het niet altijd zo gemakkelijk en stellen mentoren hun feedback uit of komen ze niet altijd to-the-point. In onze mentoropleidingen leren we (toekomstige) mentoren feedback geven met de SCHENK-methode

Deze duidelijke manier van feedback geven verloopt volgens een vaste structuur, waarbij het wel belangrijk is dat je alle stapjes meeneemt in je feedback-boodschap. In het begin voelt het nog wat onwennig en onnatuurlijk, maar na verloop van tijd heb je je eigen ‘woorden’ gevonden en dan is het een heel efficiënte manier van feedback geven aan stagiairs. Zo kan je ze weer verder laten groeien

Hieronder vind je twee  uitgewerkte voorbeelden, uit het leven zoals het is in de kinderopvang en de woonzorg …

Laat je inspireren en probeer de volgende keer je stagiair op deze manier feedback te geven … HET WERKT ÉCHT! Wil je nog meer uitleg of oefenkansen, neem gerust contact met ons op.

 

 

 

In de buitenschoolse kinderopvang …

In het woonzorgcentrum

1. Beschrijf de Situatie of gedrag (objectief).

Ik merk dat de verfborstels nog niet zijn proper gemaakt en dat er nog open verfbussen op tafel staan in de knutselkamer.

1. Beschrijf de Situatie of gedrag (objectief).

Toen ik daarnet in de badkamer binnenkwam, zag ik dat de vuile handdoeken nog op de grond lagen en niet in de waszak waren gestoken.

2. Check

Ben je je daar bewust van?

2. Check

Ben je je daar bewust van?

3. Herhaal indien nodig en laat ruimte voor weerwoord.

Ik ben net even gaan kijken in de knutselkamer waar je deze namiddag met de tieners hebt geknutseld.

3. Herhaal indien nodig en laat ruimte voor weerwoord.

Het was in de badkamer van mevrouw Pauwels. Jij was zelf al naar een volgende kamer gegaan.

4. Effect van zijn/haar gedrag op jou of op de organisatie/team…

Als je de verfborstels niet onmiddellijk na gebruik proper maakt, droogt de verf op en kunnen we de borstels niet meer gebruiken. Ook open verfbussen drogen uit en zijn dan niet meer bruikbaar. 

4. Effect van zijn/haar gedrag op jou of op de organisatie/team…

Dit is niet erg hygiënisch én zo geraken de handdoeken niet tijdig bij de was.

5. Nodig: vertel aan welke verwachting er moet worden voldaan. Wat is er “nodig”?

Zorg je ervoor dat je de volgende keer de borstels samen met de kinderen proper maakt na de knutselactiviteit en dat de verfbussen altijd afgesloten worden én op hun plaats in de kast worden gezet?

5. Nodig: vertel aan welke verwachting er moet worden voldaan. Wat is er “nodig”?

Ik verwacht dat je de gebruikte handdoeken in de waszak steekt.

 

6. Keuzemogelijkheden: ga samen op zoek naar oplossingen.

Hoe ga je dit onthouden voor de volgende keer?

6. Keuzemogelijkheden: ga samen op zoek naar oplossingen.

Weet je waar de waszak staat? Kan ik je helpen om dit te onthouden?

Bij heel negatieve feedback volg je kort op en maak je een vervolgafspraak.

 

Vind je dit uitnodigend?

Aarzel niet en contacteer ons. Wij helpen jou(w) vormingen te ontdekken en uit te werken!